Рейтинги ВРК та методика розрахунку
Рейтингування учасників рекламно-комунікаційного ринку України є однією з складових місії Всеукраїнської Рекламної Коаліції (ВРК), що спрямована на розвиток рекламно-комунікаційної індустрії країни.
Рейтинги ВРК також мають на меті допомагати учасникам ринку у виборі креативних та медіа партнерів, популярізувати найновітніші та найефективніші рекламні технології, а також сприяти появі нових талановитих імен в рекламній індустрії.
ВРК визначає наступні види рейтингів:
1. РЕЙТИНГИ КОМУНІКАЦІЙНИХ АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
До комунікаційних агентств в інтересах даного рейтингу відносяться всі агентства рекламно-комунікаційного ринку України, які спеціалізуються на розробці креативних стратегій, ідей, брендів, виконанню різноманітних рекламних, дизайнерських, маркетингово-сервісних, digital, PR, тощо кампаній та рішень.
2. РЕЙТИНГИ МЕДІА АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
Учасниками цих рейтингів є full service медіа агентства, що займаються розробкою медіа стратегій, плануванням, баінгом тощо.
3. РЕЙТИНГ VIDEO PRODUCTION СТУДІЙ
Спеціалізований для продакшн-студій України рейтинг за щорічними підсумками Ukrainian Creative Awards.
4. РЕЙТИНГИ РЕКЛАМОДАВЦІВ BEST MARKETING TEAMS
Рейтинги найкращих маркетингових команд України, що визначаються за різними галузевими категоріями
Методика розрахунку рейтингів
1. РЕЙТИНГИ КОМУНІКАЦІЙНИХ АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
ВРК визначила наступні рейтинги для комунікаційних агентств:
Рейтинги креативності та майстерності комунікаційних агентств України
________________________________________________________________
Creativity & Craft рейтинг складається на основі балів, отриманих агентствами за нагороди на рекламних фестивалях і конкурсах протягом фестивального сезону. Список фестивалів і конкурсів встановлюються на один фестивальний сезон. Умовний початок і кінець сезону традиційно визначається датами Ukrainian Creative Awards.
Рейтингові бали у Creativity & Craft ранкінгу отримують тільки учасники, зазначені у конкурсній заявці, тобто виключно ті, хто подав свою конкурсну роботу. Іншим агентствам і учасникам творчих команд бали не зараховуються. Залікові бали не дублюються і не діляться.
Учасниками рейтингів можуть бути виключно рекламні компанії: агентства, студії, креативні департаменти компаній тощо. У рейтинги не потрапляють творчі персоналії, автори, незалежні креатори, які в свою чергу можуть бути учасниками рекламних фестивалів та конкурсів.
ВРК затвердила 2 види рейтингів Creativity & Craft, що існують паралельно та незалежно один від одного:
1) Національний рейтинг креативності, який розраховується за результатами виключно українських 4-х фестивалів:
№ | Festivals / Awards |
1 | ADC*UA Awards |
2 | Kyiv International Advertising Festival |
3 | Ukrainian Design: The Very Best Of |
4 | MIXX Awards Ukraine |
До Національного рейтингу креативності та майстерності 2025 будуть зараховані бали, отримані комунікаційними агенціями на КМФР, ADC*UA Awards, Ukrainian Design: The Very Best Of та MIXX Awards Ukraine.
Всі нагороди розраховуються за єдиною системою присвоєння балів без множення на коефіцієнти фестивалів. Фестивалям коефіцієнти не присвоюються.
Система начислення балів:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Best of contest – 10
Grand Prix – 15
У випадку отримання агентством спеціальних нагород, до розрахунку рейтингу йде тільки спеціальна нагорода від журі = 1 бал. Спонсорські нагороди та глядацькі симпатії додаткових балів агентству не приносять.
У випадку, якщо роботи із одної рекламної серії отримують декілька нагород в одному конкурсі (категорії), до рейтингу йде лише кращий результат – тобто, призові бали не сумуються.
2) Рейтинг участі українських агенцій у міжнародних креативних фестивалях
Рейтинг участі українських агенцій у міжнародних креативних фестивалях в основному визначається за списком міжнародних фестивалів рейтингу WARC Creative 100.
В попередньому сезоні до рейтингу ВРК входили фестивалі глобального та регіонального рівня рейтингу WARC Creative 100, а також фестивалі ADCE Awards та Epica Awards. В сезоні 2024-2025 до існуючого списку було додано один новий фестиваль – Ad Black Sea.
Даний рейтинг в сезоні 2024-2025 складається з десяти фестивалів з такими коефіцієнтами:
Фестиваль/конкурс | Коефіцієнт |
Cannes Lions | k=10 |
D&AD | k=8 |
The One Show | k=6 |
LIA | k=4 |
Clio | k=3 |
ADCE Awards | k=2 |
Epica | k=2 |
Eurobest | k=2 |
Golden Drum | k=1 |
Ad Black Sea | k=0,5 |
Всі нагороди розраховуються за такою системою присвоєння балів: Shortlist – 2, Bronze – 4, Silver – 6, Gold – 8, Best of contest – 10, Grand Prix – 15.
Клуб креативців України ADC*UA складає перелік фестивалів і встановлює для них коефіцієнти складності.
Рейтинги ефективності комунікаційних агентств України
________________________________________________________________
1) Національний рейтинг ефективності комунікаційних агентств
Рейтинг ефективності ВРК проводиться в кінці кожного року за результатами щорічної премії Effie Awards Ukraine та повністю відповідає міжнародними правилами рейтингів ефективності The Effie Index.
Якщо проект стає фіналістом або переможцем Effie Awards Ukraine, то надана інформація про агентства буде використана для підрахунку рейтингу ефективності комунікаційних агентств України, а також буде надана Effie Worldwide для підрахунку глобального рейтингу ефективності The Effie Index.
Система начислення балів для основних агентств за результатами EFFIE AWARDS UKRAINE:
Shortlist – 2
Bronze – 6
Silver – 12
Gold – 24
Grand Prix – 48
Крім основного агентства (заявника проекту), всі інші агентства-партнери, що працювали над проектом Effie Awards Ukraine (що став фіналістом/переможцем), якщо вони вказані в заявці як агентство-партнер (contributing agency), теж отримують окремі бали. Максимальна кількість агентств-партнерів - чотири команди.
Система начислення балів для агентств-партнерів за результатами EFFIE AWARDS UKRAINE:
Shortlist – 1
Bronze – 3
Silver – 6
Gold – 12
Grand Prix – 24
Також за результатами всіх агентств, що входять до складу груп, розраховується РЕЙТИНГ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕКЛАМНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ГРУП УКРАЇНИ.
У випадку, коли кілька агенцій однієї рекламно-комунікаційної групи (холдингу) зазначені в партнерах (додаток Additional Data) заявки переможця/фіналіста, то ця рекламно-комунікаційна група отримає лише один набір балів до рейтингу ефективності рекламно-комунікаційних груп.
Крім цього, за результатами Effie Awards Ukraine підраховуються бали не тільки агентствам, а й рекламодавцям та брендам. Таким чином визначаються найефективніший рекламодавець року THE MOST EFFECTIVE MARKETER та найефективніший бренд року THE MOST EFFECTIVE BRAND.
2) Також підраховуються бали для українських комунікаційних агентств за результатами їх участі у міжнародних програмах Effie. Всі нагороди розраховуються за тією ж єдиною системою присвоєння балів, без множення на коефіцієнти. Ці результати не додаються до національного рейтингу ефективності.
Рейтинг комунікаційних агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice
______________________________________________________________
Рейтинг комунікаційних агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice – це щорічне дослідження, що проводиться ВРК у співпраці з дослідницькою компанією Factum Group.
Основне запитання дослідження:
Учасник дослідження (представник рекламодавця) має обрати 5 комунікаційних агентств-членів ВРК (або вказати свої варіанти агентств) у якості креативних/рекламно-комунікаційних партнерів для рішення креативних завдань, розробки та/або реалізації рекламних кампаній чи їх складових, в тому числі стратегічних рішень, ідей, digital комунікацій (включаючи розробку сайтів, додатків тощо), non-media, маркетингових та PR завдань, зйомки відеороликів і т.п.
Дослідження проходить у формі анкетування: представникам рекламодавців (у переважній більшості - топ-менеджери, маркетинг директори або інші представники маркетинг відділів) запропоновано взяти участь в опитуванні та назвати агентства, які вони хотіли б бачити своїми партнерами для вирішення ряду комунікаційних завдань. Сам вибір передбачає ситуацію, що не накладає жодних обмежень за бюджетом, мережевими контрактами, конфліктом бізнес-інтересів або терміном проведення робіт тощо.
Цільовою аудиторією опитування є представники умовних "ТОП-100 рекламодавців", які відповідають та/або впливають на вибір медійних та/або рекламно-комунікаційних агенцій для рекламних активностей рекламодавця.
Метод опитування:
Опитування проходить у декілька етапів та у різних формах (mix-mode: online опитування за персоналізованими посиланнями, включаючи особисте опитування на подіях ВРК):
Дослідження ADVERTISER`S CHOICE має на меті максимальне залучення більшого числа експертів/представників топ-рекламодавців задля формування кожною компанією єдиної найбільш точної оцінки. Тому кількість респондентів (представників рекламодавців) у межах однієї компанії не обмежується. Якщо в опитуванні бере участь більш одного представника від компанії, результати зважуються пропорційно (приклад: у дослідженні взяли участь три представника одного бренду, кожний відмічений респондентом вибір отримав понижуючу вагу 1/3).
В дослідженні голосування носить анонімний характер. Тобто ВРК не розкриває інформацію, як і за які саме агентства голосує кожен представник рекламодавця. Але сам перелік експертів зі списків рекламодавців, що беруть участь у опитуванні, є відкритим.
Результати дослідження підводяться за умови наявності відповідей від більшості респондентів - не менше ніж 50%+1 від визначеного переліку рекламодавців-учасників опитування.
Рейтинг Комунікаційне агентство року
________________________________________________________________
Рейтинг Комунікаційне агентство року складається за підсумками двох рейтингів: Національного рейтингу креативності і Національного рейтингу ефективності.
У ньому беруть участь виключно агентства, що фігурують одночасно у двох рейтингах.
Рейтинг розраховується за такими правилами:
1 місце – 100 балів,
2 місце – 90 балів,
3 місце – 80 балів,
4 місце – 70 балів,
5 місце – 60 балів,
6 місце – 50 балів,
7 місце – 40 балів,
8 місце – 30 балів,
9 місце – 20 балів,
10 місце – 10 балів,
всі місця, що нижчі 10-го – по 5 балів
Наприклад, агентства ділять місця 5-7 з однаковою величиною балів в Національному рейтингу креативності: всі трьом агентствам за місце 5-7 буде нараховано по 60 балів до розрахунку рейтингу Агентство року,
Національний рейтинг креативності комунікаційних агентств – 50%,
Національний рейтинг ефективності комунікаційних агентств – 50%,
∑=0,5* Creativity & Craft (5-100) + 0,5*Effectiveness(5-100)
Таким чином отриманий показник суми вноситься до рейтингу Комунікаційне агентство року і відповідно отримує своє місце (ранк).
2. РЕЙТИНГИ МЕДІА АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
ВРК визначила наступні рейтинги медіа агентств:
Рейтинг медіа агентств відповідно до їх річних білінгів
________________________________________________________________
Рейтингування агентств відповідно до білінгів, проводиться в результаті досліджень, що виконуються дирекцією ВРК. Рейтинг має на меті показати розстановку сил full service media агентств, членів ВРК.
Під бюджетом (billing) розуміється сума рекламних бюджетів клієнтів, що знаходяться у розпорядженні агентства. Тобто, в це поняття входять як безпосередньо грошовий оборот агентства, так і бюджети, які агентство тільки планує, а покупку медіа клієнт здійснює самостійно або через інше агентство. При цьому, у разі, якщо планування клієнтських бюджетів здійснюється одним медіа агентством, а грошовий оборот проходить через інше агентство, то такий білінг зараховується обом агентствам, але з різними коефіцієнтами.
Бюджети носять виключно індикативний характер для визначення позицій агентств і є оціночними.
Методика досліджень та збору ґрунтується на таких принципах:
Основними етапами дослідження є:
1. Визначення середньозважених знижок за різними медіа каналами в залежності від розмірів клієнтського бюджету.
2. Збір даних від агентств і їх верифікація.
Всі медіа агентства повного циклу, що є членами ВРК, надають в дирекцію ВРК дані моніторингу реклами і самозаяви за немоніторинговими медіа каналами, з розподілом за медіа, видам послуг (баінг, планування, комплекс), часом кампанії для кожного зі своїх клієнтів. Дані надаються на умовах конфіденційності та у такій формі, що не порушує NDA.
Отримана зведена таблиця стає предметом обговорення експертів, що представляють найбільші медіа агентства, які задають зустрічні питання і звіряють отримані відповіді зі своїми внутрішніми даними і знаннями.
3. Отримання підсумкового ранкінгу медіа агентств.
Білінги медіа агентств, зазначені в рейтингу, носять індикативний характер. Методика рейтингу не дозволяє отримати більш точні значення білінгів, наблизивши їх до реальних бухгалтерських документів, однак цілком вирішує своє основне завдання – представити загальну розстановку сил на агентському медіа ринку.
Рейтинги ефективності медіа агентств України ________________________________________________________________
Рейтинг ефективності медіа агентств проводиться за тими ж принципами та паралельно з Рейтингом ефективності комунікаційних агентств за результатами щорічної премії Effie Awards Ukraine - див. Рейтинг ефективності комунікаційних агентств.
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice
________________________________________________________________
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice – це дослідження, яке проводиться одночасно з дослідженням для комунікаційних агентств.
Учасники дослідження (представники рекламодавців) мають обрати 5 медіа агентств-членів ВРК (або вказати свої варіанти агентств) у якості медіа партнерів. Це можуть бути full service медіа агентства, що займаються розробкою медіа стратегій, плануванням, баінгом та іншими медіа завданнями, в тому числі digital.
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця проводиться за однаковими правилами з дослідженням для комунікаційних агентств - див. Рейтинг комунікаційних агентств Вибір рекламодавця
Рейтинг Медіа агентство року
________________________________________________________________
Рейтинг складається за підсумками трьох рейтингів:
У ньому беруть участь виключно агентства, що фігурують одночасно у трьох рейтингах.
Рейтинг розраховується за такими правилами:
Рейтинг медіа агентств відповідно до їх річних білінгів – 50%,
Національний рейтинг ефективності медіа агентств – 25%,
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця – 25%
∑=0,5*BillingsRank + 0,25*Effie Rank + 0,25*Advertiser`s ChoiceRank
Таким чином, отриманий показник суми вноситься до рейтингу Медіа агентство року і відповідно отримує своє місце (ранк): значення, що дорівнює або є найближчим до «1» отримує найвищу позицію, всі інші бали у порядку зростання займають відповідно нижчі місця рейтингу.
Quota |
Position in: |
MAG points |
MAG ranking position |
|||
Billings |
Effie |
Advertiser’s Choice |
||||
50% |
25% |
25% |
||||
Position |
Агентство A |
1 |
1 |
2 |
1,25 |
1 |
Агентство B |
2 |
4 |
1 |
2,25 |
2 |
|
Агентство C |
3 |
7 |
5 |
4,5 |
5 |
|
Агентство E |
4 |
2 |
3 |
3,25 |
3 |
|
Агентство F |
5 |
3 |
4 |
4,25 |
4 |
3. РЕЙТИНГ VIDEO PRODUCTION СТУДІЙ
ВРК щорічно в кінці креативного сезону за результатами Ukrainian Creative Awards підводить підсумки для продакшн-студій України.
Даний рейтинг розраховується за наявності двох cкладових:
Всі нагороди для продакшн-студій розраховуються за єдиною системою присвоєння балів без множення на коефіцієнти.
Система начислення балів:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Best of contest – 10
У випадку отримання спеціальних нагород, до розрахунку рейтингу йде тільки спеціальна нагорода від журі = 1 бал. Спонсорські нагороди та глядацькі симпатії додаткових балів агентству не приносять.
4. РЕЙТИНГИ РЕКЛАМОДАВЦІВ BEST MARKETING TEAMS
ВРК у співпраці з дослідницькою компанією Factum Group щорічно проводять дослідження рекламно-комунікаційного ринку, що визначає імена кращих маркетинг-команд України.
Рейтинги маркетингових команд визначаються за різними галузевими категоріями, що кореспондуються з продуктовими категоріями конкурсу Effie Awards Ukraine.
Рейтинг розраховується:
Всі нагороди агентств розраховуються за системою присвоєння балів відповідно Національного рейтингу креативності.
Всі нагороди агентств розраховуються за системою присвоєння балів відповідно Effie Awards.
Всі вищевказані показники окремо зводяться, в результаті чого за кожним показником (критерієм) складається окремий рейтинг рекламодавців в рамках кожної галузевої категорії, яка відповідає сфері діяльності того чи іншого рекламодавця.
Детальніше з розрахунком рейтингу Best Marketing Teams можна ознайомитись на сайті дослідження https://best-marketing.com.ua