Рейтинги ВРК та методика розрахунку
Рейтингування учасників рекламно-комунікаційного ринку України є однією з складових місії Всеукраїнської Рекламної Коаліції (ВРК), що спрямована на розвиток рекламно-комунікаційної індустрії країни.
Рейтинги ВРК також мають на меті допомагати учасникам ринку у виборі креативних та медіа партнерів, популярізувати найновітніші та найефективніші рекламні технології, а також сприяти появі нових талановитих імен в рекламній індустрії.
ВРК визначає наступні види рейтингів:
1. РЕЙТИНГИ КОМУНІКАЦІЙНИХ АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
До комунікаційних агентств в інтересах даного рейтингу відносяться всі агентства рекламно-комунікаційного ринку України, які спеціалізуються на розробці креативних стратегій, ідей, брендів, виконанню різноманітних рекламних, дизайнерських, маркетингово-сервісних, digital, PR, тощо кампаній та рішень.
2. РЕЙТИНГИ МЕДІА АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
Учасниками цих рейтингів є full service медіа агентства, що займаються розробкою медіа стратегій, плануванням, баінгом тощо.
3. РЕЙТИНГ VIDEO PRODUCTION СТУДІЙ
Спеціалізований для продакшн-студій України рейтинг за щорічними підсумками Ukrainian Creative Awards.
4. РЕЙТИНГИ РЕКЛАМОДАВЦІВ BEST MARKETING TEAMS
Рейтинги найкращих маркетингових команд України, що визначаються за різними галузевими категоріями
5. НАГОРОДА ЛЕВ РЕКЛАМИ
Нагорода визначає найефективнішого та найкреативнішого рекламіста
Методика розрахунку рейтингів
1. РЕЙТИНГИ КОМУНІКАЦІЙНИХ АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
ВРК визначила наступні рейтинги для комунікаційних агентств:
Рейтинги креативності та майстерності комунікаційних агентств України
________________________________________________________________
Creativity & Craft рейтинг складається на основі балів, отриманих агентствами за нагороди на рекламних фестивалях і конкурсах протягом фестивального сезону. Список фестивалів і конкурсів встановлюються на один фестивальний сезон. Умовний початок і кінець сезону традиційно визначається датами Ukrainian Creative Awards.
Рейтингові бали у Creativity & Craft ранкінгу отримують тільки учасники, зазначені у конкурсній заявці, тобто виключно ті, хто подав свою конкурсну роботу. Іншим агентствам і учасникам творчих команд бали не зараховуються. Залікові бали не дублюються і не діляться.
Учасниками рейтингів можуть бути виключно рекламні компанії: агентства, студії, креативні департаменти компаній тощо. У рейтинги не потрапляють творчі персоналії, автори, незалежні креатори, які в свою чергу можуть бути учасниками рекламних фестивалів та конкурсів.
ВРК затвердила 2 види рейтингів Creativity & Craft, що існують паралельно та незалежно один від одного:
1) Національний рейтинг креативності, який розраховується за результатами виключно українських 3-х фестивалів*:
№ | Festivals / Awards |
1 | ADC*UA Awards |
2 | Kyiv International Advertising Festival |
3 | Ukrainian Design: The Very Best Of |
*В сезоні 2022-2023 проведення конкурсних програм ADC*UA Awards та Ukrainian Design: The Very Best Of призупинено. До Національного рейтингу креативності та майстерності 2023 будуть зараховані бали, отримані комунікаційними агенціями на 24-му КМФР та National Creative Contests.
Всі нагороди розраховуються за єдиною системою присвоєння балів без множення на коефіцієнти фестивалів. Фестивалям коефіцієнти не присвоюються.
Система начислення балів:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Best of contest – 10
Grand Prix – 15
У випадку отримання агентством спеціальних нагород, до розрахунку рейтингу йде тільки спеціальна нагорода від журі = 1 бал. Спонсорські нагороди та глядацькі симпатії додаткових балів агентству не приносять.
У випадку, якщо роботи із одної рекламної серії отримують декілька нагород в одному конкурсі (категорії), до рейтингу йде лише кращий результат – тобто, призові бали не сумуються.
2) Міжнародний рейтинг креативності
Міжнародний рейтинг креативності ВРК в основному визначається за списком міжнародних фестивалів рейтингу WARC Creative 100. В попередньому сезоні до рейтингу ВРК входили фестивалі глобального рівня рейтингу WARC Creative 100, а також фестивалі ADCE Awards та Epica Awards. В сезоні 2022-2023 до існуючого списку були додані два нові фестивалі – регіонального рівня рейтингу WARC Creative 100 – Eurobest, Golden Drum.
Міжнародний рейтинг ВРК в сезоні 2022-2023 складається з дев’яти фестивалів з такими коефіцієнтами:
Фестиваль/конкурс |
Коефіцієнт |
Cannes Lions |
k=10 |
D&AD |
k=8 |
The One Show |
k=6 |
LIA |
k=4 |
Clio |
k=3 |
ADCE Awards |
k=2 |
Epica |
k=2 |
Eurobest |
k=2 |
Golden Drum |
k=1 |
Всі нагороди розраховуються за такою системою присвоєння балів: Shortlist – 2, Bronze – 4, Silver – 6, Gold – 8, Best of contest – 10, Grand Prix – 15.
Новий креативний сезон 2022-2023 вступив в дію, починаючи з Cannes Lions 2022. Результати попереднього сезону були опубліковані нещодавно – деталі за посиланням.
Рейтинги ефективності комунікаційних агентств України
________________________________________________________________
1) Національний рейтинг ефективності комунікаційних агентств
Рейтинг ефективності ВРК проводиться в кінці кожного року за результатами щорічної премії Effie Awards Ukraine та повністю відповідає міжнародними правилами рейтингів ефективності The Effie Index.
Якщо проект стає фіналістом або переможцем Effie Awards Ukraine, то надана інформація про агентства буде використана для підрахунку рейтингу ефективності комунікаційних агентств України, а також буде надана Effie Worldwide для підрахунку глобального рейтингу ефективності The Effie Index.
Система начислення балів для основних агентств за результатами EFFIE AWARDS UKRAINE:
Shortlist – 2
Bronze – 6
Silver – 12
Gold – 24
Grand Prix – 48
Крім основного агентства (заявника проекту), всі інші агентства-партнери, що працювали над проектом Effie Awards Ukraine (що став фіналістом/переможцем), якщо вони вказані в заявці як агентство-партнер (contributing agency), теж отримують окремі бали. Максимальна кількість агентств-партнерів - чотири команди.
Система начислення балів для агентств-партнерів за результатами EFFIE AWARDS UKRAINE:
Shortlist – 1
Bronze – 3
Silver – 6
Gold – 12
Grand Prix – 24
Також за результатами всіх агентств, що входять до складу холдингів, розраховується РЕЙТИНГ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕКЛАМНИХ ХОЛДИНГІВ УКРАЇНИ.
Крім цього, за результатами Effie Awards Ukraine підраховуються бали не тільки агентствам, а й рекламодавцям та брендам. Таким чином визначаються найефективніший рекламодавець року THE MOST EFFECTIVE MARKETER та найефективніший бренд року THE MOST EFFECTIVE BRAND.
2) Також підраховуються бали для українських комунікаційних агентств за результатами їх участі у міжнародних програмах Effie. Всі нагороди розраховуються за тією ж єдиною системою присвоєння балів, без множення на коефіцієнти. Ці результати не додаються до національного рейтингу ефективності.
Рейтинг комунікаційних агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice
______________________________________________________________
Рейтинг комунікаційних агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice – це щорічне дослідження, що проводиться ВРК у співпраці з дослідницькою компанією Factum Group.
Основне запитання дослідження:
Учасник дослідження (представник рекламодавця) має обрати 5 комунікаційних агентств-членів ВРК (або вказати свої варіанти агентств) у якості креативних/рекламно-комунікаційних партнерів для рішення креативних завдань, розробки та/або реалізації рекламних кампаній чи їх складових, в тому числі стратегічних рішень, ідей, digital комунікацій (включаючи розробку сайтів, додатків тощо), non-media, маркетингових та PR завдань, зйомки відеороликів і т.п.
Дослідження проходить у формі анкетування: представникам рекламодавців (у переважній більшості - топ-менеджери, маркетинг директори або інші представники маркетинг відділів) запропоновано взяти участь в опитуванні та назвати агентства, які вони хотіли б бачити своїми партнерами для вирішення ряду комунікаційних завдань. Сам вибір передбачає ситуацію, що не накладає жодних обмежень за бюджетом, мережевими контрактами, конфліктом бізнес-інтересів або терміном проведення робіт тощо.
Цільовою аудиторією опитування є представники умовних "ТОП-100 рекламодавців", які відповідають та/або впливають на вибір медійних та/або рекламно-комунікаційних агенцій для рекламних активностей рекламодавця.
Метод опитування:
Опитування проходить у декілька етапів та у різних формах (mix-mode: online опитування за персоналізованими посиланнями, включаючи особисте опитування на подіях ВРК):
Дослідження ADVERTISER`S CHOICE має на меті максимальне залучення більшого числа експертів/представників топ-рекламодавців задля формування кожною компанією єдиної найбільш точної оцінки. Тому кількість респондентів (представників рекламодавців) у межах однієї компанії не обмежується. Якщо в опитуванні бере участь більш одного представника від компанії, результати зважуються пропорційно (приклад: у дослідженні взяли участь три представника одного бренду, кожний відмічений респондентом вибір отримав понижуючу вагу 1/3).
В дослідженні голосування носить анонімний характер. Тобто ВРК не розкриває інформацію, як і за які саме агентства голосує кожен представник рекламодавця. Але сам перелік експертів зі списків рекламодавців, що беруть участь у опитуванні, є відкритим.
Результати дослідження підводяться за умови наявності відповідей від більшості респондентів - не менше ніж 50%+1 від визначеного переліку рекламодавців-учасників опитування.
Рейтинг Комунікаційне агентство року
________________________________________________________________
Рейтинг Комунікаційне агентство року складається за підсумками двох рейтингів: Національного рейтингу креативності і Національного рейтингу ефективності.
У ньому беруть участь виключно агентства, що фігурують одночасно у двох рейтингах.
Рейтинг розраховується за такими правилами:
1 місце – 100 балів,
2 місце – 90 балів,
3 місце – 80 балів,
4 місце – 70 балів,
5 місце – 60 балів,
6 місце – 50 балів,
7 місце – 40 балів,
8 місце – 30 балів,
9 місце – 20 балів,
10 місце – 10 балів,
всі місця, що нижчі 10-го – по 5 балів
Наприклад, агентства ділять місця 5-7 з однаковою величиною балів в Національному рейтингу креативності: всі трьом агентствам за місце 5-7 буде нараховано по 60 балів до розрахунку рейтингу Агентство року,
Національний рейтинг креативності комунікаційних агентств – 50%,
Національний рейтинг ефективності комунікаційних агентств – 50%,
∑=0,5* Creativity & Craft (5-100) + 0,5*Effectiveness(5-100)
Таким чином отриманий показник суми вноситься до рейтингу Комунікаційне агентство року і відповідно отримує своє місце (ранк).
2. РЕЙТИНГИ МЕДІА АГЕНТСТВ УКРАЇНИ
ВРК визначила наступні рейтинги медіа агентств:
Рейтинг медіа агентств відповідно до їх річних білінгів
________________________________________________________________
Рейтингування агентств відповідно до білінгів, проводиться в результаті досліджень, що виконуються дирекцією ВРК. Рейтинг має на меті показати розстановку сил full service media агентств, членів ВРК.
Під бюджетом (billing) розуміється сума рекламних бюджетів клієнтів, що знаходяться у розпорядженні агентства. Тобто, в це поняття входять як безпосередньо грошовий оборот агентства, так і бюджети, які агентство тільки планує, а покупку медіа клієнт здійснює самостійно або через інше агентство. При цьому, у разі, якщо планування клієнтських бюджетів здійснюється одним медіа агентством, а грошовий оборот проходить через інше агентство, то такий білінг зараховується обом агентствам, але з різними коефіцієнтами.
Бюджети носять виключно індикативний характер для визначення позицій агентств і є оціночними.
Методика досліджень та збору ґрунтується на таких принципах:
Основними етапами дослідження є:
1. Визначення середньозважених знижок за різними медіа каналами в залежності від розмірів клієнтського бюджету.
2. Збір даних від агентств і їх верифікація.
Всі медіа агентства повного циклу, що є членами ВРК, надають в дирекцію ВРК дані моніторингу реклами і самозаяви за немоніторинговими медіа каналами, з розподілом за медіа, видам послуг (баінг, планування, комплекс), часом кампанії для кожного зі своїх клієнтів. Дані надаються на умовах конфіденційності та у такій формі, що не порушує NDA.
Отримана зведена таблиця стає предметом обговорення експертів, що представляють найбільші медіа агентства, які задають зустрічні питання і звіряють отримані відповіді зі своїми внутрішніми даними і знаннями.
3. Отримання підсумкового ранкінгу медіа агентств.
Білінги медіа агентств, зазначені в рейтингу, носять індикативний характер. Методика рейтингу не дозволяє отримати більш точні значення білінгів, наблизивши їх до реальних бухгалтерських документів, однак цілком вирішує своє основне завдання – представити загальну розстановку сил на агентському медіа ринку.
Рейтинги ефективності медіа агентств України ________________________________________________________________
Рейтинг ефективності медіа агентств проводиться за тими ж принципами та паралельно з Рейтингом ефективності комунікаційних агентств за результатами щорічної премії Effie Awards Ukraine - див. Рейтинг ефективності комунікаційних агентств.
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice
________________________________________________________________
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця, або Advertiser`s Choice – це дослідження, яке проводиться одночасно з дослідженням для комунікаційних агентств.
Учасники дослідження (представники рекламодавців) мають обрати 5 медіа агентств-членів ВРК (або вказати свої варіанти агентств) у якості медіа партнерів. Це можуть бути full service медіа агентства, що займаються розробкою медіа стратегій, плануванням, баінгом та іншими медіа завданнями, в тому числі digital.
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця проводиться за однаковими правилами з дослідженням для комунікаційних агентств - див. Рейтинг комунікаційних агентств Вибір рекламодавця
Рейтинг Медіа агентство року
________________________________________________________________
Рейтинг складається за підсумками трьох рейтингів:
У ньому беруть участь виключно агентства, що фігурують одночасно у трьох рейтингах.
Рейтинг розраховується за такими правилами:
Рейтинг медіа агентств відповідно до їх річних білінгів – 50%,
Національний рейтинг ефективності медіа агентств – 25%,
Рейтинг медіа агентств Вибір рекламодавця – 25%
∑=0,5*BillingsRank + 0,25*Effie Rank + 0,25*Advertiser`s ChoiceRank
Таким чином, отриманий показник суми вноситься до рейтингу Медіа агентство року і відповідно отримує своє місце (ранк): значення, що дорівнює або є найближчим до «1» отримує найвищу позицію, всі інші бали у порядку зростання займають відповідно нижчі місця рейтингу.
Quota |
Position in: |
MAG points |
MAG ranking position |
|||
Billings |
Effie |
Advertiser’s Choice |
||||
50% |
25% |
25% |
||||
Position |
Агентство A |
1 |
1 |
2 |
1,25 |
1 |
Агентство B |
2 |
4 |
1 |
2,25 |
2 |
|
Агентство C |
3 |
7 |
5 |
4,5 |
5 |
|
Агентство E |
4 |
2 |
3 |
3,25 |
3 |
|
Агентство F |
5 |
3 |
4 |
4,25 |
4 |
3. РЕЙТИНГ VIDEO PRODUCTION СТУДІЙ
ВРК щорічно в кінці креативного сезону за результатами Ukrainian Creative Awards підводить підсумки для продакшн-студій України.
Даний рейтинг розраховується за наявності двох cкладових:
Всі нагороди для продакшн-студій розраховуються за єдиною системою присвоєння балів без множення на коефіцієнти.
Система начислення балів:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Best of contest – 10
У випадку отримання спеціальних нагород, до розрахунку рейтингу йде тільки спеціальна нагорода від журі = 1 бал. Спонсорські нагороди та глядацькі симпатії додаткових балів агентству не приносять.
4. РЕЙТИНГИ РЕКЛАМОДАВЦІВ BEST MARKETING TEAMS
ВРК у співпраці з дослідницькою компанією Factum Group щорічно проводять дослідження рекламно-комунікаційного ринку, що визначає імена кращих маркетинг-команд України.
Рейтинги маркетингових команд визначаються за різними галузевими категоріями, що кореспондуються з продуктовими категоріями конкурсу Effie Awards Ukraine.
Рейтинг розраховується:
Всі нагороди агентств розраховуються за єдиною системою присвоєння балів без множення на коефіцієнти. У свою чергу отримані відповідні бали переходять до відповідних клієнтів агентства.
Система начислення балів:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Best of contest – 10
Grand Prix – 15
Всі нагороди агентств розраховуються за єдиною системою присвоєння балів.
Система начислення балів:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Grand Prix – 12
Всі вищевказані показники окремо зводяться, в результаті чого за кожним показником (критерієм) складається окремий рейтинг рекламодавців в рамках кожної галузевої категорії, яка відповідає сфері діяльності того чи іншого рекламодавця.
Далі розраховується кількість балів за місця у рейтингах за критеріями:
1 місце – 100 балів,
2 місце – 90 балів,
3 місце – 80 балів,
4 місце – 70 балів,
5 місце – 60 балів,
6 місце – 50 балів,
7 місце – 40 балів,
8 місце – 30 балів,
9 місце – 20 балів,
10 місце – 10 балів,
всі місця, що нижчі 10-го – по 5 балів
Наприклад, клієнти ділять місця 5-7 з однаковою величиною балів в рейтингу ефективності: всі трьом за місце 5-7 буде нараховано по 60 балів.
Далі розраховуються наступні вагові коефіцієнти для зведення результатів за всіма показниками.
Зведення балів за вищевказаними критеріями:
Назва критерію |
Назва джерела |
Вага критерію |
WGRP |
Дані ІТК |
10% |
GRP INTERNET |
ДАНІ KANTAR УКРАЇНА |
10% |
Кількість іміджевих кампаній |
Опитування |
10% |
Кількість промокампаній рекламодавця |
Опитування |
10% |
Бали, отримані на EFFIE AWARDS UKRAINE |
Дані рейтингу ефективності рекламодавців України |
30% |
Бали, отримані на креативних фестивалях |
Дані Національного рейтингу креативності комунікаційних агентств України |
20% |
Частка маркетинг-бюджету рекламодавця, що виділена на рекламно-комунікаційну активність |
Опитування |
10% |
Рекламодавці стають учасниками рейтингу тільки за умови наявності результатів мінімум у двох критеріях:
Загалом рейтинг будується на підставі балів, одержаних рекламодавцем за всіма критеріями рейтингу, шляхом додавання всіх результатів. За відсутності одного з критеріїв в розрахунок іде значення «0» за цим критерієм. У підсумку виходить остаточний бал, який вноситься до рейтингу кожної галузевої категорії і відповідно отримує своє місце (ранк).
У підсумковий залік рейтингу Best Marketing Teams включаються тільки ті галузеві категорії, в яких маркетингові команди - переможці, набрали не менше 50% балів. Крім переможців, до рейтингу включено маркетингові команди, які набрали не менше 40% балів рейтингу в категорії.
5. НАГОРОДА ЛЕВ РЕКЛАМИ
ВРК впроваджує нові нагороди – відзначатиме найбільш нагороджуваних українських рекламістів:
- Лев Реклами. Найефективніший
- Лев Реклами. Найкреативніший
Лев Реклами. Найефективніший
___________________________________________________
Нагородою «Лев Реклами. Найефективніший» буде відзначений керівник чи CEO комунікаційного агентства за результатами щорічної премії Effie Awards Ukraine. Але нагороду отримає не агентство, а особистість. Нагорода започаткована брендом «Львівське».
Процес визначення переможця буде повністю відповідати системі нарахування балів, що застосовуються при підрахунку результатів участі агентств в Effie Awards Ukraine. Якщо проект стає фіналістом або переможцем Effie Awards Ukraine, то надана інформація від агентства про ім’я керівника чи CEO буде використана для підрахунку даного рейтингу.
Керівник чи CEO комунікаційного агентства (усіх напрямів або спеціалізацій), чиє ім'я найчастіше буде фігурувати в кредитсах кейсів-переможців і за підрахунками набере найбільшу кількість балів, – і стане володарем статуетки «Лев Реклами. Найефективніший».
Система начислення балів для нагороди «Лев Реклами. Найефективніший» за результатами Effie Awards Ukraine:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Grand Prix – 12
У випадку, коли фіналістом чи переможцем стає агентство-партнер (не заявник проекту, а агентство, що працювало над проектом разом з основним агентством), то керівник чи CEO отримає бали з коефіцієнтом 0,5.
Переможець «Лев Реклами. Найефективніший» буде оголошений на Церемонії нагородження переможців Effie Awards Ukraine в кінці кожного року разом з рейтингами ефективності агентств, рекламно-комунікаційних груп, рекламодавців та брендів.
Лев Реклами. Найкреативніший
___________________________________________________
Нагородою «Лев Реклами. Найкреативніший» буде відзначений креативний директор комунікаційного агентства за підсумками Ukrainian Creative Awards.
Даний рейтинг технічно влаштований так само, як і Національний рейтинг креативності та майстерності комунікаційних агентств України. Рейтинг складається на основі балів, отриманих агентствами за нагороди на рекламних фестивалях Ukrainian Creative Awards.
Рейтингові бали у «Лев Реклами. Найкреативніший» отримують тільки креативні директори, зазначені у конкурсній заявці, тобто виключно ті, хто подав свою конкурсну роботу.
Учасниками рейтингу можуть бути виключно креативні директори рекламних компаній (агентства, студії, тощо). До рейтингу не потрапляють творчі персоналії, автори, незалежні креатори, які в свою чергу можуть бути учасниками рекламних фестивалів та конкурсів.
Рейтинг розраховується за результатами виключно 3-х фестивалів Ukrainian Creative Awards, а саме Київського Міжнародного Фестивалю Реклами, ADC*UA Awards та Ukrainian Design: The Very Best Of. Всі нагороди розраховуються за єдиною системою присвоєння балів без множення на коефіцієнти фестивалів. Фестивалям коефіцієнти не присвоюються.
Система начислення балів для нагороди «Лев Реклами. Найкреативніший» за результатами Ukrainian Creative Awards:
Shortlist – 2
Bronze – 4
Silver – 6
Gold – 8
Best of contest – 10
Grand Prix – 15
Переможець «Лев Реклами. Найкреативніший» буде нагороджений в рамках події Ukrainian Creative Stories.