Експертизи рекламних матеріалів від ВРК: огляд 2024 року
15.01.2025Всеукраїнська рекламна коаліція регулярно здійснює експертизи рекламних матеріалів на відповідність чинному законодавству України. У 2024 році ВРК розглянула понад 50 запитів від рекламодавців та органів державного контролю.
Цього року найбільша кількість звернень стосувалася реклами азартних ігор та діяльності їхніх організаторів. Вони становили 40% від загальної кількості запитів, оброблених ВРК. У більшості випадків підозри щодо порушення вимог рекламного законодавства викликала реклама проєктів за участю спонсора – торговельної марки, під якою здійснюється організація та проведення азартних ігор.
Експерти ВРК підкреслюють, що українське законодавство не містить чіткого алгоритму для визначення випадків «введення в оману споживачів реклами щодо справжньої її мети». Зокрема, сфера спонсорства із залученням торговельних марок, під якими здійснюється діяльність з організації та проведення азартних ігор, потребує додаткового регулювання через механізми спільного саморегулювання. Але там, де законодавство не передбачає чіткого визначення або відсутні відповідні кодекси (правила), варто орієнтуватися на базові принципи реклами: законність, точність, достовірність, а також використання форм і засобів, які не завдають шкоди споживачам і не вводять їх в оману. Це означає, що незалежно від рівня обізнаності чи можливості уважно вивчити рекламне повідомлення, споживач повинен чітко розуміти, який саме продукт або послуга рекламується.
Серед інших запитів 27% стосувалися реклами тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів тощо.
Ще 8% запитів були пов’язані з рекламою алкогольних напоїв, торговельних марок та інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими виробляються алкогольні напої.
Цього року також були підготовлені експертні висновки, що стосувалися особливостей реклами про зниження ціни на товар, про розпродаж (6%), реклами лікарських засобів, медичних виробів, методів діагностики та лікування (4%), а також реклами зброї (4%). Невелика частка запитів стосувалася реклами із сексуальним підтекстом, вульгаризмами та іншими ознаками дискримінаційного контенту.
У 2025 році ВРК продовжить здійснювати юридичну експертизу рекламних матеріалів. Для членів ВРК та державних органів ця послуга залишається безкоштовною, а для інших учасників рекламного ринку експертиза надається на платній основі.