Як виглядає мапа PR-галузі України: результати дослідження

19.02.2025

 

Брак бюджетів, неможливість довгострокового планування через війну та нестача професійних кадрів – основні проблеми PR-галузі співпадають з проблемами всього бізнесу в Україні. Всеукраїнська рекламна коаліція спільно з Change Communications презентують результати дослідження PR-галузі в Україні, методологію якого розробили фахівці MZ Hub.

Опитування проводилося з серпня по жовтень 2024 року, у ньому взяли участь 248 спеціалістів, які працюють у сфері комунікацій. Воно охопило не лише представників бізнесу та агенцій, а й фахівців, які працюють у громадських організаціях, державних установах, органах місцевого самоврядування та як незалежні консультанти. Також додатково було проведено 15 експертних інтерв’ю з представниками цих сегментів.

Мета дослідження:

  • Визначити структуру галузі: в яких типах організацій працюють фахівці зі зв’язків з громадськістю.
  • Проаналізувати перелік послуг, які надють PR-спеціалісти.
  • Виявити ключові професійні виклики та проблеми, з якими стикаються фахівці галузі.

Олена Лобова, голова правління Change Communications, членкиня Наглядової Ради ВРК по напрямку «PR: агентства та ринок», прокоментувала: «Тішуся, що дослідження відбулося, оскільки воно продемонструвало стратегічну функцію PR в сучасному світі комунікацій та зробило офіційно видимими ті сектори PR галузі, що раніше часто залишалися поза увагою: некомерційний та державний. Обмін досвідом та ексертизою між різними секторами є критично важливим для розвитку галузі, а також нам всім як громадянам України важливо, щоб ескпертиза в державному та некомерційному секторах неуклінно зростала. З відповідей респондентів очевидно, що наразі відчувається брак такого нетворкінгу та можливостей для обміну досвідом».

Висновки щодо структури PR-галузі

За результатами дослідження можна виділити щонайменше 5 секторів, в яких працюють українські піарники: 

1. В українському та міжнародному бізнесі

2. В агенціях

3. В громадських організаціях та благодійних фондах (в межах дослідження називаємо некомерційним сектором)

4. В державних інституціях та органах місцевого самоврядування (сюди не включено бізнеси, що знаходяться в державному управлінні)

5. Працюють самі на себе в статусі ФОПів (час від часу долучаються до проєктів чотирьох перелічених вище секторів)

Як і очікувалося, найбільша концентрація PR-спеціалістів спостерігається в агенціях – в половини агенцій, що взяли участь в опитуванні, кількість таких фахівців більше 10. В інших типах організацій, як правило, працює від 1 до 3 фахівців.

17% опитаних в межах дослідження не мають над собою керівника, оскільки самі є керівниками організацій або незалежними підприємцями. 55% опитаних підпорядковуються безпосередньо першій особі. Це одночасно можна розглядати як свідчення того, що PR грає стратегічну роль в організаціях, так і як ознаку суттєвого браку ресурсів, коли керівнику організації доводиться брати на себе додаткові функції.

Висновки щодо фокусних напрямів діяльності

Незалежно від сектору, ТОП-10 фокусних напрямів діяльності PR-фахівців включають тактичні та творчі функції:

  • робота зі ЗМІ – 88%,
  • створення текстового та візуального контенту – 75%,
  • розробка творчих ідей – 70%,
  • організація заходів – 60%.

Стратегічна функція має високий відсоток у бізнесі, агенціях і некомерційному секторі, однак у державному секторі вона виражена відчутно слабше. Найпоширеніші стратегічні напрями без розбивки по секторам: розробка комунікативних стратегій (82%), розробка PR-стратегій (77%), кризові комунікації (71%), координація кампаній (70%).

Висновки щодо делегування завдань підрядникам

У всіх секторах найчастіше передаються на аутсорсинг такі функції:

  • створення аудіо- та відеоконтенту – 60%,
  • організація заходів – 52%,
  • планування та розміщення реклами – 50%.

Державний сектор найменше залучає підрядників порівняно з іншими секторами. Для бізнесу характерне делегування таких завдань, як розробка творчих ідей, зв’язки зі ЗМІ та реалізація КСВ-проєктів.

Висновки щодо професійних викликів у сфері PR

Основні труднощі PR-фахівців відображають загальні проблеми українського бізнесу: брак бюджетів, неможливість довгострокового планування через війну, нестача професійних кадрів на ринку.

Галузеві виклики менш виражені, проте серед ключових проблем відзначаються: відсутність інтересу ЗМІ та блогерів до інформаційних приводів організацій, а також нерозуміння ролі PR з боку керівників або замовників.

PR-фахівці державного сектору особливо гостро відчувають нестачу нетворкінгу, можливостей для обміну досвідом та демонстрації професійних досягнень.

Результати опитування також дозволили виділити ТОП-5 найбільш відомих PR агенцій та ТОП-15 найбільш відомих фахівців у сфері зв’язків з громадськістю.

Топ 5 відомих агенцій 

 

Назва агенції

К-сть згадувань

1

Gres Todorchuk

128

2

Newsfront

110

3

Be—it

72

4

Havas

65

5      

Warto

52

 Топ 15 відомих PR-фахівців 

 

Ім'я PR-фахівця

К-сть згадувань

1

Гресь Ярослава

88                

2

Ключковська Ярина

48

3

Петрик Юля

43

4

Плахова Олена

42

 5

 Дегтярев Володимир

35

6

Ємченко Наталія

32

7

Захараш Анна

23

8

 Шуранов Михайло

19

9

Стародубська Марина

18

10-11

Давиденко Анна

17

Федорів Андрій

17

12

Шевченко Олександр

14

13

Хімяк Орися

12

14-15

Колодій Уляна

10

Рудюк Оксана

10

З повними результатами дослідження можна ознайомитись за посиланням.