Як виглядає мапа PR-галузі України: результати дослідження
19.02.2025
Брак бюджетів, неможливість довгострокового планування через війну та нестача професійних кадрів – основні проблеми PR-галузі співпадають з проблемами всього бізнесу в Україні. Всеукраїнська рекламна коаліція спільно з Change Communications презентують результати дослідження PR-галузі в Україні, методологію якого розробили фахівці MZ Hub.
Опитування проводилося з серпня по жовтень 2024 року, у ньому взяли участь 248 спеціалістів, які працюють у сфері комунікацій. Воно охопило не лише представників бізнесу та агенцій, а й фахівців, які працюють у громадських організаціях, державних установах, органах місцевого самоврядування та як незалежні консультанти. Також додатково було проведено 15 експертних інтерв’ю з представниками цих сегментів.
Мета дослідження:
- Визначити структуру галузі: в яких типах організацій працюють фахівці зі зв’язків з громадськістю.
- Проаналізувати перелік послуг, які надють PR-спеціалісти.
- Виявити ключові професійні виклики та проблеми, з якими стикаються фахівці галузі.
Олена Лобова, голова правління Change Communications, членкиня Наглядової Ради ВРК по напрямку «PR: агентства та ринок», прокоментувала: «Тішуся, що дослідження відбулося, оскільки воно продемонструвало стратегічну функцію PR в сучасному світі комунікацій та зробило офіційно видимими ті сектори PR галузі, що раніше часто залишалися поза увагою: некомерційний та державний. Обмін досвідом та ексертизою між різними секторами є критично важливим для розвитку галузі, а також нам всім як громадянам України важливо, щоб ескпертиза в державному та некомерційному секторах неуклінно зростала. З відповідей респондентів очевидно, що наразі відчувається брак такого нетворкінгу та можливостей для обміну досвідом».
Висновки щодо структури PR-галузі
За результатами дослідження можна виділити щонайменше 5 секторів, в яких працюють українські піарники:
1. В українському та міжнародному бізнесі
2. В агенціях
3. В громадських організаціях та благодійних фондах (в межах дослідження називаємо некомерційним сектором)
4. В державних інституціях та органах місцевого самоврядування (сюди не включено бізнеси, що знаходяться в державному управлінні)
5. Працюють самі на себе в статусі ФОПів (час від часу долучаються до проєктів чотирьох перелічених вище секторів)
Як і очікувалося, найбільша концентрація PR-спеціалістів спостерігається в агенціях – в половини агенцій, що взяли участь в опитуванні, кількість таких фахівців більше 10. В інших типах організацій, як правило, працює від 1 до 3 фахівців.
17% опитаних в межах дослідження не мають над собою керівника, оскільки самі є керівниками організацій або незалежними підприємцями. 55% опитаних підпорядковуються безпосередньо першій особі. Це одночасно можна розглядати як свідчення того, що PR грає стратегічну роль в організаціях, так і як ознаку суттєвого браку ресурсів, коли керівнику організації доводиться брати на себе додаткові функції.
Висновки щодо фокусних напрямів діяльності
Незалежно від сектору, ТОП-10 фокусних напрямів діяльності PR-фахівців включають тактичні та творчі функції:
- робота зі ЗМІ – 88%,
- створення текстового та візуального контенту – 75%,
- розробка творчих ідей – 70%,
- організація заходів – 60%.
Стратегічна функція має високий відсоток у бізнесі, агенціях і некомерційному секторі, однак у державному секторі вона виражена відчутно слабше. Найпоширеніші стратегічні напрями без розбивки по секторам: розробка комунікативних стратегій (82%), розробка PR-стратегій (77%), кризові комунікації (71%), координація кампаній (70%).
Висновки щодо делегування завдань підрядникам
У всіх секторах найчастіше передаються на аутсорсинг такі функції:
- створення аудіо- та відеоконтенту – 60%,
- організація заходів – 52%,
- планування та розміщення реклами – 50%.
Державний сектор найменше залучає підрядників порівняно з іншими секторами. Для бізнесу характерне делегування таких завдань, як розробка творчих ідей, зв’язки зі ЗМІ та реалізація КСВ-проєктів.
Висновки щодо професійних викликів у сфері PR
Основні труднощі PR-фахівців відображають загальні проблеми українського бізнесу: брак бюджетів, неможливість довгострокового планування через війну, нестача професійних кадрів на ринку.
Галузеві виклики менш виражені, проте серед ключових проблем відзначаються: відсутність інтересу ЗМІ та блогерів до інформаційних приводів організацій, а також нерозуміння ролі PR з боку керівників або замовників.
PR-фахівці державного сектору особливо гостро відчувають нестачу нетворкінгу, можливостей для обміну досвідом та демонстрації професійних досягнень.
Результати опитування також дозволили виділити ТОП-5 найбільш відомих PR агенцій та ТОП-15 найбільш відомих фахівців у сфері зв’язків з громадськістю.
Топ 5 відомих агенцій
|
Назва агенції |
К-сть згадувань |
1 |
Gres Todorchuk |
128 |
2 |
Newsfront |
110 |
3 |
Be—it |
72 |
4 |
Havas |
65 |
5 |
Warto |
52 |
Топ 15 відомих PR-фахівців
|
Ім'я PR-фахівця |
К-сть згадувань |
1 |
Гресь Ярослава |
88 |
2 |
Ключковська Ярина |
48 |
3 |
Петрик Юля |
43 |
4 |
Плахова Олена |
42 |
5 |
Дегтярев Володимир |
35 |
6 |
Ємченко Наталія |
32 |
7 |
Захараш Анна |
23 |
8 |
Шуранов Михайло |
19 |
9 |
Стародубська Марина |
18 |
10-11 |
Давиденко Анна |
17 |
Федорів Андрій |
17 |
|
12 |
Шевченко Олександр |
14 |
13 |
Хімяк Орися |
12 |
14-15 |
Колодій Уляна |
10 |
Рудюк Оксана |
10 |
З повними результатами дослідження можна ознайомитись за посиланням.