Розроблено рекомендації щодо використання ШI у медіа

26.01.2024

Всеукраїнська рекламна коаліція вітає розробку рекомендацій з відповідального використання штучного інтелекту у сфері медіа, які покликані допомогти українським медійникам відповідально працювати з ШI-інструментами без шкоди для аудиторії. Членкиня Наглядової ради ВРК Олена Андрієнко з Publicis Groupe Ukraine увійшла до робочої групи щодо створення рекомендацій. 

Документ розробила команда Мінцифри у співпраці з Лабораторією цифрової безпеки та Експертним комітетом з питань розвитку сфери штучного інтелекту при Мінцифрі, а також представниками профільних державних органів та громадських організацій. До формування рекомендацій також долучилися Національна рада з питань телебачення та радіомовлення, Міністерство культури та інформаційної політики і Центр демократії та верховенства права. 

Від ВРК над документом працювала Олена Андрієнко (Publicis Groupe Ukraine) – членкиня Наглядової ради ВРК з питань GR, правового регулювання рекламної діяльності, аналізу законопроектів, що стосуються рекламної сфери. 

"Ці рекомендації є одним зі складників дорожньої карти з регулювання штучного інтелекту в Україні. – говорить Олена Андрієнко. – Саморегуляція та спільна регуляція відіграє важливу роль у розробці та постійному оновленні стандартів використання ШІ у сфері медіа. Обмін найкращими практиками, врахування міжнародного досвіду, міждисциплінарність, співпраця між бізнесом, державними органами та академічною спільнотою, а також громадським сектором є важливими умовами для розвитку відповідального та безпечного використання систем ШІ у сфері медіа." 

Мета рекомендацій – упровадження та застосування Керівних принципів щодо відповідального впровадження систем ШІ в журналістиці, а також поширення актуальних міжнародних практик, принципів та підходів до відповідального використання систем ШІ у сфері медіа для дотримання прав людини, професійних етичних стандартів. 

Системи ШІ корисні на різних етапах діяльності медіа – від збору й аналізу даних до створення контенту, поширення новин та взаємодії з аудиторією. Тож розроблені рекомендації можуть застосовуватися до будь-яких систем ШІ, як розроблених третіми особами, так і систем, що розроблені самими суб’єктами у сфері медіа чи на їх замовлення, та можуть використовуються для створення та управління контентом, аналізу великих масивів даних, адміністрування та автоматизації робочих процесів, тощо. 

Документ також включає рекомендований алгоритм вибору систем ШІ для роботи та оцінювання згенерованого ШІ контенту. Цей алгоритм створено, щоб запропонувати зручний механізм орієнтовної оцінки придатності конкретної системи ШІ для роботи, а також придатності контенту, згенерованого з використанням такої системи ШІ, для поширення. 

До порад, що включені до документу, увійшли такі:

  • впроваджуйте системи ШІ усвідомлено, відповідально та з урахуванням місії свого медіа;
  • сформуйте внутрішні принципи роботи свого медіа з системами ШІ, - однією із ключових вимог є обов'язкова участь людини у прийнятті фінального рішення щодо створюваного та поширюваного контенту;
  • обов'язково маркуйте контент, який був згенерований ШІ, а також повідомляйте користувачів, якщо використовуєте ШІ для поширення контенту;
  • дотримуйтеся прав інтелектуальної власності третіх осіб впродовж всього циклу використання системи ШІ, зокрема, не використовуйте піратські версії систем ШІ, піратські бази даних тощо;
  • перевіряйте інформацію із зовнішніх джерел на оригінальність,
  • ставте собі запитання, чи етичним та інклюзивним є контент, згенерований ШI-системою,
  • при виборі системи ШІ обов'язково зверніть увагу на принципи її роботи з персональними даними. 

Повний список рекомендацій читайте за посиланням.