Дослідження ВРК: середніх показників на ринку креативної реклами не існує

10.08.2023

Дослідження Всеукраїнської рекламної коаліції серед креативних агенцій щодо заробітних плат, вартостей послуг та взаємодії з рекламодавцями вчергове  продемонструвало, що уніфікувати рекламний ринок вкрай важко, і можливо не є доцільним. 

До участі у опитуванні було запрошено 75 комунікаційних агенцій, що є членами ВРК. Також долучитися мали можливість й інші агенції, що надають креативні послуги. Загалом у дослідженні взяло участь 20 комунікаційних агенцій, серед яких більшість, а саме 75%, – це незалежні агенції, та 25% – агенції, що належать до локальних та/або міжнародних комунікаційних груп. 

Дослідження складалося з трьох частин:

  1. Зріз рівня заробітних плат в креативних агенціях. Метою було представити індустрії узагальнену картину актуальних заробітних плат за основними позиціями серед креативних агенцій. Оскільки у дослідженні брали участь різні представники ринку – великі мережеві гравці, незалежні агенції, агенції з регіонів тощо – діапазон «від і до» заробітних плат по деяким позиціям виявився суттєво великим.
  2. Опитування щодо ініціативи створення єдиного шаблону бюджетів послуг агенції. Метою було узгодження між агенціями та подальше застосування єдиного уніфікованого формату бюджетів за запропонованим  шаблоном-конструктором, або ж іншого варіанту такого конструктора. За результатами опитування дана ініціатива викликала зацікавленість та підтримку серед креативних агенцій (50-55% опитанних), але разом з тим для значної кількості (40-45%) не є необхідною в силу тих, чи інших причин. Тому запропонований варіант шаблона може розглядатися і використовуватися усіма зацікавленими агенціями на власний розсуд зі своїм адаптуванням та доопрацювання під внутрішні потреби агенції.
  3. Діапазони вартостей послуг креативних агенції за основними напрямами. Метою було показати зріз вартостей на базові послуги в креативних агенціях. Проте результат вивчення цього питання вчергове показав, що середніх показників на рекламні послуги не існує. Агенції на ринку дуже різні, кожна агенція працює за своїми цінами, бізнес моделями, процесами тощо, уніфікувати ринок неможливо. Вилки вартостей послуг вийшли дуже значними, тож відповідно їх не варто розглядати як бенчмарки.

УЗАГАЛЬНЕНІ РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ

ЧАСТИНА 1. ЗРІЗ РІВНЯ ЗАРОБІТНИХ ПЛАТ В КРЕАТИВНИХ АГЕНЦІЯХ

Ця інформація має допомогти агенціям орієнтуватися на ринку при пошуку нових співробітників, перегляді заробітних плат для поточних спеціалістів, допоможе уникнути відпливу кадрів тощо.

Дані заробітних плат представлені у форматі діапазонів min-max відповідно фактично наданих відповідей у опитувальнику. Списки штатних позиції представлені узагальнено та не надто деталізовано, за основними напрямами функціональних підрозділів агенцій.

Величини заробітних плат вказані у гривні за місяць у розмірі до оподаткування.

 

ЧАСТИНА 2. ОПИТУВАННЯ ЩОДО ІНІЦІАТИВИ СТВОРЕННЯ ЄДИНОГО ШАБЛОНУ БЮДЖЕТІВ ПОСЛУГ АГЕНЦІЇ

Креативним агенціям було запропоновано розглянути проект шаблона-конструктора для презентації кошторису своїх послуг при взаємодії з клієнтами.

Застосування такого стандарту це:
 - зручний та однаковий формат бюджетування проектів;
 - прозора система оцінювання тендерних пропозицій;
 - якщо ринок буде працювати за однаковим форматом – агенції будуть менше часу витрачати на аргументи для клієнтів стосовно розрахунків.

50-55% опитуваних зацікавились даною пропозицією та вважають, що агенціям потрібен такий уніфікований шаблон формування кошторису послуг для клієнтів. 40-45% не вбачають в цьому користі. 

 

Серед причин, що спричиняють незацікавленість у даній ініціативі, є кілька факторів, які вказали респонденти, серед яких варто зазначити:

  • Ініціатива дуже потрібна ринку, але в такому вигляді як подана зараз є відчуття, що така ініціатива може не сприйматися всіма гравцями ринку, оскільки великий прошарок агентств має різні рівні якості послуг. Пропозиція, як вона представлена зараз, не допомагає клієнтам розібратись у ціноутворенні та цінності агенцій різних рівнів, а може викликати непорозуміння.
  • Створення стандарту кошторису є важливим, але великі клієнти вже мають свої шаблони, що для них є зручними і зрозумілими, і вони, ймовірно, не будуть готові їх переглядати. Проте, для тих клієнтів, які не мають великого досвіду взаємодії з агенціями, такий шаблон може бути корисним.
  • Уніфікування запитів для різних галузей клієнтів та рівня кваліфікації є нереальним завданням.
  • Деякі агентства не беруть участі у тендерах або конкурсах, які передбачають розробку креативного рішення під час тендеру.
  • Рекламний ринок диктує ціни, і попит визначається привабливістю агенції для рекламодавців, що складається з різних компонентів.
  • Наявність власної фінансової та електронної системи, яка забезпечує прозорість та адекватність бюджетів, що надсилаються клієнтам.
  • Клієнти можуть мати різний підхід до оцінювання бюджету, залежно від вартості години, вартості проекту або розподілу бюджету між різними агенціями.
  • Наявність агенції повного циклу, включаючи стратегію, креатив та продакшн, призводить до переплітання бюджетів.
  • Уніфікований шаблон кошторису може не враховувати додаткової цінності, яку може надати агенція клієнту, та обмежувати можливість збільшення вартості послуг агенції.

Також серед тих, хто позитивно відгукнувся на ініціативу використання у роботі своєї агенції стандарту кошторису, більшість готова працювати за запропонованим варіантом проєкту шаблона-конструктора

ЧАСТИНА 3. ДІАПАЗОНИ ВАРТОСТЕЙ ПОСЛУГ КРЕАТИВНИХ АГЕНЦІЇ ЗА ОСНОВНИМИ НАПРЯМАМИ

Метою цієї частини опитування було зробити зріз вартостей на базові послуги в креативних агенціях. Проте результати показали, що середніх показників на рекламні послуги не існує.

Показники вартостей представлені у гривні на базовий перелік послуг, у форматі «від і до» за послугу (без урахування ПДВ). Діапазон цін завеликий, тож відповідно показники вартостей не варто розглядати як бенчмарки. 

Так, за результатами дослідження не можливо навіть приблизно визначити якісь “середні” показники, тобто рекламодавцю не стало “легше”. Але може саме це і потрібно вважати справжнім результатом - “оптимальну” ціну на креативні послуги не можна визначити за допомогою сайта Prozorro. У даному випадку працюють зовсім інші механізми. 

І тем не менш, ВРК наголошує, що прозорість та відкритість на ринку сприяють простішому та зрозумілішому веденню бізнесу. Тож, ВРК дякує всім, хто відгукнувся та взяв участь у опитуванні.