Об'єм рекламно-комунікаційного ринку України 2023 і прогноз об'ємів ринку 2024

20.12.2023

Всеукраїнська рекламна коаліція традиційно наприкінці року разом з профільними індустріальними асоціаціями та найбільшими гравцями рекламно-комунікаційного ринку проводить дослідження об’ємів ринку 2023 року, та робить свої перші прогнози щодо розвитку ринку в 2024.

В першу чергу хочеться подякувати ЗСУ за можливість відновлювати наш ринок та робити прогнози на майбутнє! Без них це було б неможливо…

Стосовно цифр, то можемо констатувати, що ринок у 2023 році зріс на 77% по відношенню до 2022 року. Вітаємо Digital та Радіо, як медіа, які першими відновилися до довоєнного рівня!
Крім того, що ринок відновлюється, дуже тішить, що він змінюється, адаптується і розвивається, включаючи появу нових напрямів – welcome Digital TV!

 

Підсумки 2022, млн грн

Відсоток зміни 2022 до 2021, %

Підсумки 2023, млн грн

Відсоток зміни 2023 до 2022, %

Прогноз 2024, млн грн

Відсоток зміни 2024 до 2023, %

ТБ-реклама, всього

2 604

-81%

3 870

49%

6 100

58%

Пряма реклама

2 370

-80%

3 500

48%

5 600

60%

Спонсорство

234

-87%

370

58%

500

35%

Digital ТБ

n/a

n/a

450

n/a

750

67%

Реклама в пресі, всього

342

-79%

357

4%

375

5%

Національна преса

221

-77%

235

6%

247

5%

в т.ч. спонсорство

56

-77%

56

0%

59

5%

Регіональна преса

51

-81%

51

0%

54

5%

Спеціалізована преса

70

-81%

71

1%

75

5%

OOH Media, всього

1 756

-57%

3 244

85%*

4 605

42%

Зовнішня реклама

1 363

-56%

2 081

53%

3 009

45%

Транзитна реклама

90

-77%

617

n/a

740

20%

DOOH

273

-47%

504

85%

805

60%

Indoor реклама

30

-67%

42

39%

51

24%

Радіо реклама, всього

333

-61%

865

160%

1035

20%

Національне

240

-60%

550

129%

680

24%

Регіональне

33

-59%

75

127%

85

13%

Спонсорство

60

-65%

240

300%

270

13%

Digital (Internet) Media реклама

7 190

-42%

12 810

78%

14 732

15%

Всього рекламний медіа ринок

12 225

-63%

21 596

77%

27 597

28%

* Технічне зростання через новий підхід до оцінки об'ємів Транзитної реклами

Digital реклама та Інтернет-ринок

IAB Україна традиційно в своїй оцінці та прогнозах базується на фактичних об’ємах реклами за перше півріччя 2023, опитуваннях профільних комітетів, опитуваннях очікувань рекламодавців, агенцій та платформ.
Digital реклама та інтернет-ринок в цілому демонструє у 2023 впевнене відновлення до рівня 2021 року. В першу чергу за рахунок банерної реклами, оголошень в соціальних медіа, rich media, цифрового відео (включаючи Youtube) та influencer маркетингу. В 2024 році за прогнозами експертів зростання продовжиться, але динаміка вже буде на рівні 15-20%:

Digital реклама

Прогноз 2023, млн грн

Динаміка 23/22

Прогноз 2024, млн грн

Динаміка 24/23

Банерна реклама, оголошення в соціальних мережах, rich medіа

7 546

143%

8 678

15%

Цифрове відео, вкл YouTube

5 264

68%

6 054

15%

ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ МЕДІА

12 810

105% (з врахуванням переглянутого 2022 )

14 732

15%

Пошук (платна видача в пошукових системах), включаючи частину GDN

15 606

25%

18 727

20%

Інфлюенсер маркетинг

523

164%

654

25%

SMM

512

30%

819

60%

SEO

682

23%

818

20%

Digital Development

1465

24%

1758

20%

Інший диджитал**

398

15%

438

10%

ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ РИНОК

31 996

49%

37 946

19%

ТБ

Можемо констатувати, що прогнози на 2023 зроблені за результатами першого півріччя виправдалися й ринок прямої реклами зріс по відношенню до 2022 року більш ніж на 45% і перетнув позначку в 3,5 млрд гривень. В жовтні-грудні, на основних телеканалах спостерігався навіть брак ресурсу й рівень sold-out в прайм тайм був близьким до 100%. Під кінець року пожвавішав і ринок спонсорства, причиною чого, традиційно, стали новорічні свята й заплановані святкові проекти в ефірі національних каналів. Об’єм спонсорства в 2023 році складає 370 млн гривень.

Темпи відновлення ринку в другому півріччі перевершили всі прогнози, що додає впевненості на 2024 рік. Зрозуміло, що все буде залежати від ситуацій на фронті, але якщо значного погіршення не станеться, то можна прогнозувати 60%-65% зростання ринку, що дасть не менше ніж 5,6 млрд гривень в річній перспективі. Зростання спонсорських надходжень буде трохи меншим за пряму рекламу, що й зрозуміло – телегрупи не відновлюватимуть розважальне мовлення до довоєнного рівня, а саме розважальні проекти є найбільш привабливими для партнерства. Але й цей сегмент зростатиме й становитиме 500 млн гривень в 2024.

Digital TБ

Цей новий напрям, який являє собою розміщення реклами на каналах ОТТ платформ (в першу чергу на Megogo, Київстар ТБ та Sweet.TV), як власних каналах платформ, так і звичних лінійних ТБ каналах є з однієї сторони ТБ, а з іншої digital, а можна взагалі казати, що це ТБ з перевагами digital. В будь-якому випадку ми вирішили лишити його окремим напрямком в оцінці. Також в оцінку бюджетів цього сегменту входить спонсорство спортивних подій, які майже всі вже представлені на платформах Megogo та Setanta і користуються закономірною популярністю у беттінгу/гемблінгу та інших брендів з чоловічою аудиторією.
Цей напрям продовжить свій динамічний розвиток і в 2024 році, проведення ЕВРО-2024 лише буде сприяти цьому.

OOH

На протязі всього 2023 року зовнішня реклама демонструвала стійкий тренд до зростання. Галузь прогнозує збільшення обсягів і в 2024 році, на рівні 46%.

Найбільш стрімко, значно випереджаючи по темпах збільшення бюджетів на звичайних рекламо носіях, зростав сегмент DOOH. Після стабілізації ситуації з енергопостачанням підвищився обсяг реклами. Почали з’являтись нові рекламодавці, рекламні  категорії. В 2024 році галузь  прогнозує зростання цього сегменту на 60% відносно цьогорічних результатів.

Цілком природньо, в умовах стабілізації лінії фронту на сході, виглядає практично довоєнна зайнятість рекламних площин в західних регіонах – 75-80%. Це підштовхує ринок до зростання цін. Останні місяці поточного року показали підвищення зайнятості, навіть, в східних регіонах країни.

Завдяки роботі ІКЗР та провідних операторів були відновлені дослідження в галузі. З’явились нові підходи, які дозволяють більш якісно аналізувати і планувати рекламні компанії.
Цей тренд буде продовжено і в 2024 році.

Наприкінці цього року в Наглядовій раді ВРК з’явився окремий напрям Транзитна реклама. В результаті в нас є змога більш точно оцінити об’єм цього ринку через дані операторів, які системно моніторять та діляться даними про кампанії клієнтів (~70% ринку).
Щодо трендів транзитної реклами, то вони наступні:
- повернення до довготривалого бронювання, бюджетування. Збільшення частки підтверджених річних угод,
- зростання частки відеоформатів в усіх напрямках транзитної реклами,
- підвищення попиту на нестандартні, великі формати – брендування транспорту, брендування вагонів метрополітену,
- підвищення використання різних форматів на залізній дорозі, в першу чергу на вокзалах Укрзалізниці, причому у мережевому форматі – сітка у декількох, декількох десятках міст одночасно,
- загальне зростання рівня заповненості, наприклад, постер на вікні в метрополітені Києва, простінки, листівки в транспорті 95-100% заповнюваності.

В результаті переоцінки об’єму транзитної реклами в більший бік, динаміка 2023/22 85% має технічний характер.

Радіо

Ринок Радіо реклами суттєво перевершив прогноз, зроблений у липні 2023 року, і виріс в 2,5 рази відносно 2022 року досягнувши показників 2021 року.
Обʼєктивно оцінити рекламні бюджети на радіо вдалося насамперед завдяки моніторингу Комунікаційного Альянсу, який відновив свою роботу з жовтня 2023 року.
Драйверами зростання радіо бюджетів стали: 

-  Відновлення досліджень радіо аудиторії, що проводить Kantar, які показали приріст тривалості слухання та позитивну динаміку охоплення аудиторії слухачів.

-  Спонсорство яке виросло на 40% у порівнянні з 2021 роком

-  Клієнти з категорій Лікарські засоби (45 рекламодавців), FMCG та Retail (50+ рекламодавців) в рази збільшили інвестиції в радіо, як у недорогий інструмент побудови охоплення та частоти контакту. Також відновились традиційні для радіо категорії фінанси, автомобілі та e-commerce. Доля прямих клієнтів на радіо зараз складає наразі близько 70%.

-  Поява нового інструменту Radio Recall Test, який дозволяє ефективно визначити привабливість радіо реклами та її ефективність для цільової аудиторії клієнтів.

У 2024 році ріст ринку радіо реклами очікується на рівні 20+%, що дозволить вперше в історії цього медіа перетнути позначку в 1 мільярд гривень.

Преса

Експерти УАМБ були майже одноголосні в оцінці динаміки обсягів реклами в національних медіа – підвищення на 6%, в цілому ринок зріс на 4,4% у порівнянні з 2022 роком.

Найбільш різними були оцінки експертів стосовно реклами в спеціалізованих медіа. По окремих сегментах експерти УАМБ зазначили приріст навіть у двозначних цифрах.

Але, звісно, відновлення реклами у пресі відбувається дуже повільно.

PR

На жаль, ПР ринок у 2023 році не повернувся на рівень 2021 року, як ми сподівались, а склав приблизно 70% від об’ємів 2021 року, тобто можемо говорити про цифру 654 млн грн.
Основні тренди цього року:
- Основними замовниками послуг на ринку були проекти міжнародної технічної допомоги та великі компанії (українські та міжнародні)
- ПР проєкти фокусувались на соціальній комунікації та антикризових комунікаціях у бізнесі, а також комунікації із співробітниками, що потребують уваги через постійний стрес
- Викликом для всіх сегментів ринку стала необхідність втілення проектів за кордоном
- Нову нішу на ринку починають форматувати нові ГО та благодійні фонди, проте їх ПР діяльність не носить системний характер
- Відчувається вимивання фахівців з досвідом з ринку та в цілому нестача кваліфікованого персоналу
- Залучення до виконання ПР проектів непрофільних виконавців, наприклад ТБ канали

У 2024 році ми розраховуємо таки на повернення до об’ємів 2021 року за рахунок:
- Старту нових комунікаційних проектів в рамках проектів міжнародної технічної допомоги
- Розвитку українського бізнесу, що займає ніши, з яких пішли міжнародні гіганти та такого, що розширився за межі України
- Поверненню частини міжнародного бізнесу

Маркетингові сервіси 
Упродовж 2023 року ми спостерігаємо зростання у всіх напрямках маркетингових сервісів. Споживча активність, що спостерігається в останні півроку, не залишає іншого варіанту виробникам товарів і послуг, як боротися за лояльність своєї ЦА, формувати додаткові цінності, утримуючи і без того зменшену долю ринку.
Клієнти почали жвавіше планувати маркетингову діяльність, організовувати внутрішні та зовнішні івенти, колаборації, а отже, повернулися до активного стимулювання продажів.
Отже, є збільшення майже по всім сегментам: trade, consumer marketing на 20%, event marketing на 30%, а loyalty marketing на 10%.
В цілому  зростання обсягів ринку маркетингових сервісів у 2023 році можна оцінити у 18%.
 
У 2024 році буде подальше відновлення проведення офлайн івентів від маленьких до великих (професійних, галузевих, освітніх, розважальних, корпоративних).
Зараз комерційні бренди і неприбуткові організації планують нові споживчі активації, що сприятиме зростанню кількості маркетингових проектів.
Загалом оптимістично прогнозуємо збільшення обсягів ринку маркетингових сервісів на 19%:

Маркетингові сервіси

Обсяг 2022р.,
млн грн.

% зміни 2022 до 2021

Обсяг 2023р., млн грн.

% зміни 2023 до 2022

Обсяг 2024р., млн грн.

% зміни 2024 до 2023

Обсяг ринку МС, ВСЬОГО

    2 387  

-60%

  2 828  

18%

  3 375  

19%

У тому числі:

 

 

 

 

 

 

Trade marketing (Мерчандайзинг, Trade promo, Програми мотивації та контролю персоналу)

    1 188  

-50%

  1 426  

20%

  1 711  

20%

Loyalty marketing (Mailing, DB management, Contact-Center)

      560  

-50%

     616  

10%

     708  

15%

Consumer marketing

      438  

-70%

     526  

20%

     631  

20%

Event Marketing and Sponsorship

      201  

-80%

     260  

30%

     325  

25%

На завершення представлення об’ємів рекламно-комунікаційного ринку України можемо констатувати, що 2023 рік заклав прекрасну базу для подальшого відновлення і розвитку ринку у наступному році.
Але як розвиватимуться події на ринку реклами 2024 року залежить більшою мірою від ЗСУ та успіхів на полях битв, тому наше завдання максимально їм в цьому сприяти.

Ігор Полосьмак, Наглядова Рада ВРК