Об'єм рекламно-комунікаційного ринку України 2023 і прогноз об'ємів ринку 2024
20.12.2023Всеукраїнська рекламна коаліція традиційно наприкінці року разом з профільними індустріальними асоціаціями та найбільшими гравцями рекламно-комунікаційного ринку проводить дослідження об’ємів ринку 2023 року, та робить свої перші прогнози щодо розвитку ринку в 2024.
В першу чергу хочеться подякувати ЗСУ за можливість відновлювати наш ринок та робити прогнози на майбутнє! Без них це було б неможливо…
Стосовно цифр, то можемо констатувати, що ринок у 2023 році зріс на 77% по відношенню до 2022 року. Вітаємо Digital та Радіо, як медіа, які першими відновилися до довоєнного рівня!
Крім того, що ринок відновлюється, дуже тішить, що він змінюється, адаптується і розвивається, включаючи появу нових напрямів – welcome Digital TV!
|
Підсумки 2022, млн грн |
Відсоток зміни 2022 до 2021, % |
Підсумки 2023, млн грн |
Відсоток зміни 2023 до 2022, % |
Прогноз 2024, млн грн |
Відсоток зміни 2024 до 2023, % |
ТБ-реклама, всього |
2 604 |
-81% |
3 870 |
49% |
6 100 |
58% |
Пряма реклама |
2 370 |
-80% |
3 500 |
48% |
5 600 |
60% |
Спонсорство |
234 |
-87% |
370 |
58% |
500 |
35% |
Digital ТБ |
n/a |
n/a |
450 |
n/a |
750 |
67% |
Реклама в пресі, всього |
342 |
-79% |
357 |
4% |
375 |
5% |
Національна преса |
221 |
-77% |
235 |
6% |
247 |
5% |
в т.ч. спонсорство |
56 |
-77% |
56 |
0% |
59 |
5% |
Регіональна преса |
51 |
-81% |
51 |
0% |
54 |
5% |
Спеціалізована преса |
70 |
-81% |
71 |
1% |
75 |
5% |
OOH Media, всього |
1 756 |
-57% |
3 244 |
85%* |
4 605 |
42% |
Зовнішня реклама |
1 363 |
-56% |
2 081 |
53% |
3 009 |
45% |
Транзитна реклама |
90 |
-77% |
617 |
n/a |
740 |
20% |
DOOH |
273 |
-47% |
504 |
85% |
805 |
60% |
Indoor реклама |
30 |
-67% |
42 |
39% |
51 |
24% |
Радіо реклама, всього |
333 |
-61% |
865 |
160% |
1035 |
20% |
Національне |
240 |
-60% |
550 |
129% |
680 |
24% |
Регіональне |
33 |
-59% |
75 |
127% |
85 |
13% |
Спонсорство |
60 |
-65% |
240 |
300% |
270 |
13% |
Digital (Internet) Media реклама |
7 190 |
-42% |
12 810 |
78% |
14 732 |
15% |
Всього рекламний медіа ринок |
12 225 |
-63% |
21 596 |
77% |
27 597 |
28% |
* Технічне зростання через новий підхід до оцінки об'ємів Транзитної реклами |
Digital реклама та Інтернет-ринок
IAB Україна традиційно в своїй оцінці та прогнозах базується на фактичних об’ємах реклами за перше півріччя 2023, опитуваннях профільних комітетів, опитуваннях очікувань рекламодавців, агенцій та платформ.
Digital реклама та інтернет-ринок в цілому демонструє у 2023 впевнене відновлення до рівня 2021 року. В першу чергу за рахунок банерної реклами, оголошень в соціальних медіа, rich media, цифрового відео (включаючи Youtube) та influencer маркетингу. В 2024 році за прогнозами експертів зростання продовжиться, але динаміка вже буде на рівні 15-20%:
Digital реклама |
Прогноз 2023, млн грн |
Динаміка 23/22 |
Прогноз 2024, млн грн |
Динаміка 24/23 |
Банерна реклама, оголошення в соціальних мережах, rich medіа |
7 546 |
143% |
8 678 |
15% |
Цифрове відео, вкл YouTube |
5 264 |
68% |
6 054 |
15% |
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ МЕДІА |
12 810 |
105% (з врахуванням переглянутого 2022 ) |
14 732 |
15% |
Пошук (платна видача в пошукових системах), включаючи частину GDN |
15 606 |
25% |
18 727 |
20% |
Інфлюенсер маркетинг |
523 |
164% |
654 |
25% |
SMM |
512 |
30% |
819 |
60% |
SEO |
682 |
23% |
818 |
20% |
Digital Development |
1465 |
24% |
1758 |
20% |
Інший диджитал** |
398 |
15% |
438 |
10% |
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ РИНОК |
31 996 |
49% |
37 946 |
19% |
ТБ
Можемо констатувати, що прогнози на 2023 зроблені за результатами першого півріччя виправдалися й ринок прямої реклами зріс по відношенню до 2022 року більш ніж на 45% і перетнув позначку в 3,5 млрд гривень. В жовтні-грудні, на основних телеканалах спостерігався навіть брак ресурсу й рівень sold-out в прайм тайм був близьким до 100%. Під кінець року пожвавішав і ринок спонсорства, причиною чого, традиційно, стали новорічні свята й заплановані святкові проекти в ефірі національних каналів. Об’єм спонсорства в 2023 році складає 370 млн гривень.
Темпи відновлення ринку в другому півріччі перевершили всі прогнози, що додає впевненості на 2024 рік. Зрозуміло, що все буде залежати від ситуацій на фронті, але якщо значного погіршення не станеться, то можна прогнозувати 60%-65% зростання ринку, що дасть не менше ніж 5,6 млрд гривень в річній перспективі. Зростання спонсорських надходжень буде трохи меншим за пряму рекламу, що й зрозуміло – телегрупи не відновлюватимуть розважальне мовлення до довоєнного рівня, а саме розважальні проекти є найбільш привабливими для партнерства. Але й цей сегмент зростатиме й становитиме 500 млн гривень в 2024.
Digital TБ
Цей новий напрям, який являє собою розміщення реклами на каналах ОТТ платформ (в першу чергу на Megogo, Київстар ТБ та Sweet.TV), як власних каналах платформ, так і звичних лінійних ТБ каналах є з однієї сторони ТБ, а з іншої digital, а можна взагалі казати, що це ТБ з перевагами digital. В будь-якому випадку ми вирішили лишити його окремим напрямком в оцінці. Також в оцінку бюджетів цього сегменту входить спонсорство спортивних подій, які майже всі вже представлені на платформах Megogo та Setanta і користуються закономірною популярністю у беттінгу/гемблінгу та інших брендів з чоловічою аудиторією.
Цей напрям продовжить свій динамічний розвиток і в 2024 році, проведення ЕВРО-2024 лише буде сприяти цьому.
OOH
На протязі всього 2023 року зовнішня реклама демонструвала стійкий тренд до зростання. Галузь прогнозує збільшення обсягів і в 2024 році, на рівні 46%.
Найбільш стрімко, значно випереджаючи по темпах збільшення бюджетів на звичайних рекламо носіях, зростав сегмент DOOH. Після стабілізації ситуації з енергопостачанням підвищився обсяг реклами. Почали з’являтись нові рекламодавці, рекламні категорії. В 2024 році галузь прогнозує зростання цього сегменту на 60% відносно цьогорічних результатів.
Цілком природньо, в умовах стабілізації лінії фронту на сході, виглядає практично довоєнна зайнятість рекламних площин в західних регіонах – 75-80%. Це підштовхує ринок до зростання цін. Останні місяці поточного року показали підвищення зайнятості, навіть, в східних регіонах країни.
Завдяки роботі ІКЗР та провідних операторів були відновлені дослідження в галузі. З’явились нові підходи, які дозволяють більш якісно аналізувати і планувати рекламні компанії.
Цей тренд буде продовжено і в 2024 році.
Наприкінці цього року в Наглядовій раді ВРК з’явився окремий напрям Транзитна реклама. В результаті в нас є змога більш точно оцінити об’єм цього ринку через дані операторів, які системно моніторять та діляться даними про кампанії клієнтів (~70% ринку).
Щодо трендів транзитної реклами, то вони наступні:
- повернення до довготривалого бронювання, бюджетування. Збільшення частки підтверджених річних угод,
- зростання частки відеоформатів в усіх напрямках транзитної реклами,
- підвищення попиту на нестандартні, великі формати – брендування транспорту, брендування вагонів метрополітену,
- підвищення використання різних форматів на залізній дорозі, в першу чергу на вокзалах Укрзалізниці, причому у мережевому форматі – сітка у декількох, декількох десятках міст одночасно,
- загальне зростання рівня заповненості, наприклад, постер на вікні в метрополітені Києва, простінки, листівки в транспорті 95-100% заповнюваності.
В результаті переоцінки об’єму транзитної реклами в більший бік, динаміка 2023/22 85% має технічний характер.
Радіо
Ринок Радіо реклами суттєво перевершив прогноз, зроблений у липні 2023 року, і виріс в 2,5 рази відносно 2022 року досягнувши показників 2021 року.
Обʼєктивно оцінити рекламні бюджети на радіо вдалося насамперед завдяки моніторингу Комунікаційного Альянсу, який відновив свою роботу з жовтня 2023 року.
Драйверами зростання радіо бюджетів стали:
- Відновлення досліджень радіо аудиторії, що проводить Kantar, які показали приріст тривалості слухання та позитивну динаміку охоплення аудиторії слухачів.
- Спонсорство яке виросло на 40% у порівнянні з 2021 роком
- Клієнти з категорій Лікарські засоби (45 рекламодавців), FMCG та Retail (50+ рекламодавців) в рази збільшили інвестиції в радіо, як у недорогий інструмент побудови охоплення та частоти контакту. Також відновились традиційні для радіо категорії фінанси, автомобілі та e-commerce. Доля прямих клієнтів на радіо зараз складає наразі близько 70%.
- Поява нового інструменту Radio Recall Test, який дозволяє ефективно визначити привабливість радіо реклами та її ефективність для цільової аудиторії клієнтів.
У 2024 році ріст ринку радіо реклами очікується на рівні 20+%, що дозволить вперше в історії цього медіа перетнути позначку в 1 мільярд гривень.
Преса
Експерти УАМБ були майже одноголосні в оцінці динаміки обсягів реклами в національних медіа – підвищення на 6%, в цілому ринок зріс на 4,4% у порівнянні з 2022 роком.
Найбільш різними були оцінки експертів стосовно реклами в спеціалізованих медіа. По окремих сегментах експерти УАМБ зазначили приріст навіть у двозначних цифрах.
Але, звісно, відновлення реклами у пресі відбувається дуже повільно.
PR
На жаль, ПР ринок у 2023 році не повернувся на рівень 2021 року, як ми сподівались, а склав приблизно 70% від об’ємів 2021 року, тобто можемо говорити про цифру 654 млн грн.
Основні тренди цього року:
- Основними замовниками послуг на ринку були проекти міжнародної технічної допомоги та великі компанії (українські та міжнародні)
- ПР проєкти фокусувались на соціальній комунікації та антикризових комунікаціях у бізнесі, а також комунікації із співробітниками, що потребують уваги через постійний стрес
- Викликом для всіх сегментів ринку стала необхідність втілення проектів за кордоном
- Нову нішу на ринку починають форматувати нові ГО та благодійні фонди, проте їх ПР діяльність не носить системний характер
- Відчувається вимивання фахівців з досвідом з ринку та в цілому нестача кваліфікованого персоналу
- Залучення до виконання ПР проектів непрофільних виконавців, наприклад ТБ канали
У 2024 році ми розраховуємо таки на повернення до об’ємів 2021 року за рахунок:
- Старту нових комунікаційних проектів в рамках проектів міжнародної технічної допомоги
- Розвитку українського бізнесу, що займає ніши, з яких пішли міжнародні гіганти та такого, що розширився за межі України
- Поверненню частини міжнародного бізнесу
Маркетингові сервіси
Упродовж 2023 року ми спостерігаємо зростання у всіх напрямках маркетингових сервісів. Споживча активність, що спостерігається в останні півроку, не залишає іншого варіанту виробникам товарів і послуг, як боротися за лояльність своєї ЦА, формувати додаткові цінності, утримуючи і без того зменшену долю ринку.
Клієнти почали жвавіше планувати маркетингову діяльність, організовувати внутрішні та зовнішні івенти, колаборації, а отже, повернулися до активного стимулювання продажів.
Отже, є збільшення майже по всім сегментам: trade, consumer marketing на 20%, event marketing на 30%, а loyalty marketing на 10%.
В цілому зростання обсягів ринку маркетингових сервісів у 2023 році можна оцінити у 18%.
У 2024 році буде подальше відновлення проведення офлайн івентів від маленьких до великих (професійних, галузевих, освітніх, розважальних, корпоративних).
Зараз комерційні бренди і неприбуткові організації планують нові споживчі активації, що сприятиме зростанню кількості маркетингових проектів.
Загалом оптимістично прогнозуємо збільшення обсягів ринку маркетингових сервісів на 19%:
Маркетингові сервіси |
Обсяг 2022р., |
% зміни 2022 до 2021 |
Обсяг 2023р., млн грн. |
% зміни 2023 до 2022 |
Обсяг 2024р., млн грн. |
% зміни 2024 до 2023 |
Обсяг ринку МС, ВСЬОГО |
2 387 |
-60% |
2 828 |
18% |
3 375 |
19% |
У тому числі: |
|
|
|
|
|
|
Trade marketing (Мерчандайзинг, Trade promo, Програми мотивації та контролю персоналу) |
1 188 |
-50% |
1 426 |
20% |
1 711 |
20% |
Loyalty marketing (Mailing, DB management, Contact-Center) |
560 |
-50% |
616 |
10% |
708 |
15% |
Consumer marketing |
438 |
-70% |
526 |
20% |
631 |
20% |
Event Marketing and Sponsorship |
201 |
-80% |
260 |
30% |
325 |
25% |
На завершення представлення об’ємів рекламно-комунікаційного ринку України можемо констатувати, що 2023 рік заклав прекрасну базу для подальшого відновлення і розвитку ринку у наступному році.
Але як розвиватимуться події на ринку реклами 2024 року залежить більшою мірою від ЗСУ та успіхів на полях битв, тому наше завдання максимально їм в цьому сприяти.
Ігор Полосьмак, Наглядова Рада ВРК