Грошей немає, але ви тримайтеся. Депутати планують радикально урізати рекламний ринок

28.05.2021

Про законопроєкт, який вдарить по бюджетах незалежних ЗМІ та заборонить показувати більшу частину знятих будь-коли фільмів і навіть деяких мультфільмів, розповів Максим Лазебник, генеральний директор ВРК у своїй колонці на НВ Бізнес.

 

Уявіть: вечір п’ятниці, тихий бар, ви зустрілися з друзями за келихом вина. Ви робите спільне фото і викладаєте його в інстаграм. Уявили? Вітаю, ви щойно вчинили потенційно незаконне діяння — на думку окремо взятих депутатів.

А починалося все цілком невинно. Наприкінці минулого року група народних депутатів, серед яких Олександр Дубінський, Данило Гетманцев і Елла Рєпіна, внесли в парламент законопроєкт про заборону реклами електронних сигарет. Проєкт швидко пройшов перше читання і відправився в профільний комітет — з питань гуманітарної та інформаційної політики — на підготовку до другого. Ось тут і почався процес перетворення простого законопроєкту на тоталітарного монстра.

 

Дві найяскравіші заборони, що з’явилися в процесі підготовки, звучать так: не можна показувати де завгодно — на телебаченні, в кінотеатрах або в інтернеті — фільми або інші відеоролики, де наявне зображення тютюнової продукції. І не можна розміщувати в інтернеті будь-яку інформацію, яка може сприяти продажу тютюнової продукції й алкогольних напоїв. Нікому не можна, не тільки виробникам — звідси і приклад з вашим особистим інстаграмом.

 

Заборона демонстрації більшості знятих коли-небудь фільмів (і мультфільмів — прощавай не тільки Шерлок Холмс із люлькою, а й «Ну, постривай!» І «Капітан Врунгель») — це, звісно, проблема обивателя, читай «звичайної» людини. Питання набуває набагато іншого, швидше навіть політичного характеру, якщо замислитися над тим, звідки беруться незалежні засоби масової інформації — ті самі, які, теоретично, повинні стежити за діями влади і стояти на сторожі демократії.

 

Загальновідомо, медіа можуть бути незалежними лише в одному випадку — коли вони заробляють гроші легально, чесними шляхами. Джерел такого чесного заробітку у ЗМІ тільки два: читачі та рекламодавці. Читачі в Україні, як добре відомо, не звикли платити за контент — особливо онлайн. А рекламний ринок занадто малий, щоб забезпечувати безбідне існування десятків різноманітних медіа. За розрахунками Всеукраїнської рекламної коаліції, в 2020 році обсяг усього цього ринку становив близько $875 млн. Для порівняння: в Росії він становить близько $7 млрд, а в США доходить до $215 млрд.

 

Цього року цифра, ймовірно, скоротиться ще сильніше, адже під заборону, згідно з поданими поправками до закону про рекламу, потрапить вся комунікація виробників та імпортерів тютюну й алкоголю в інтернеті. Ба більше, медіа в принципі заборонять надавати будь-які послуги тютюновим компаніям, чи то проведення прес-конференцій, чи то публікація офіційних прес-релізів на комерційній основі.

Наскільки критичні такі поправки для ЗМІ — судити самим ЗМІ. За нашими оцінками, якщо всі подані поправки пройдуть друге читання, рекламний ринок втратить 10−15% доходів. На тлі кризового 2020-го удар може стати особливо болючим.

 

Ба більше — законопроєкт передбачає негайне набуття чинності всіма зазначеними обмеженнями. Ніякого періоду адаптації не передбачається. Просто в один день частина контрактів перетворяться на гарбуз, залишивши зяючі дірки в бюджетах ЗМІ. Хто і що заповнить ці діри — залишається тільки здогадуватися. Або запитати у депутатів.

 

За матеріалами https://biz.nv.ua